torsdag 15 oktober 2020

Enkla och snabba Kvargbröd!

Härom dagen testade jag att baka Kvargbröd, och jag kommer att baka det fler gånger!  Supersmidigt och snabbt! Utan mjöl och jäsning,  bara att röra ihop. Jag la till lite kanel och valnötter men man kan använda lite olika nötter, frön, rivna morötter, kanske brödkryddor eller göra "naturella". 😉

Har även sett recept där de bakat utan ägg men inte testat. 

KVARGBRÖD

3 dl havregryn

2 tsk bakpulver

1/4 tsk salt

3 ägg

3 dl kvarg

Valfri eventuell tillsats som:

1 dl hackade valnötter

1,5 tsk kanel

Sätt ugnen på 200 grader. 

Blanda samman de torra ingredienserna i en bunke och tillsätt sedan äggen och rör om. Tillsätt kvargen och rör ihop till en smet. 

Klicka ut 6 bullar på en plåt med bakplåtspapper.  Inte för tjocka utan ganska platta.

Grädda mitt i ugnen 20 min. Njut! 

Funkar att frysa in.









 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...