torsdag 17 november 2016

Mjölkchokladkladdkaka!


Jag vann ju en hel del choklad förra helgen, och kände för att baka nånting med lite av det. =) Blev ju alldeles perfekt igår när vi fick besök av mina föräldrar, och eftersom jag aldrig bakade nån kladdkaka på Kladdkakans dag fast det typ är bland det godaste flera familjemedlemmar vet så blev denna Mjölkchokladkladdkaka perfekt! Recept hittade jag på Tidningen Hembakat-Lindas bakskola! Valde mellan flera olika varianter, bl.a. med hela chokladbitar i, men tror denna med nedsmält choklad och riven choklad över ändå faller familjen bäst i smaken. Kiron sa att jag från och med nu väldigt gärna får baka denna istället för den vanliga kladdkakan, och då är den god. ;) 

 Mjölkchokladkladdkaka / Kladdkaka med mjölkchoklad 8–10 bitar
125 g smör
200 g mjölkchoklad (spar 2–3 bitar till garneringen)
3 dl strösocker
2 msk kakao
en nypa salt
1 tsk vaniljsocker
3 ägg
2 ¼ dl vetemjöl
Till form: Smör
kokos eller ströbröd
Garnering: florsocker
2–3 bitar mjölkchoklad, hyvlad eller grovt riven
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölkchokladen, bruten i bitar. Rör tills chokladen smält.
3. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop allt till en slät smet.
4. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, 22–24 cm i diameter. Använd kokos eller ströbröd. Häll smeten i formen.
5. Grädda kakan mitt i ugnen i 20–25 min beroende på hur kladdig du vill ha den. Låt den svalna i formen. Pudra över florsocker och strö på riven choklad. Servera den gärna med vispad grädde eller vaniljglass.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...