fredag 28 oktober 2016

Helgmat: Kycklingpanna med kantareller,lingon och rostade rotfrukter! Buzzar Arla Syrad Grädde ;)

Hej hej! Så var det fredag igen! Nu jobbar jag tre nätter och sen har jag en vecka höstlov med barnen, ska bli SÅ GALET SKÖNT!

Förra fredagen hade vi besök av Marianne som uppvaktade Kiron och stannade på middag. Vi passade på att laga en rätt med Arla Syrad Grädde som vi fått testa via Buzzador.
Arla Syrad grädde har syrats med mjölksyrabakterier för en lite syrligare smak, men ger en krämigare konsistens än vanlig grädde och behöver ej redas av. Man kan använda den istället för vanlig grädde i alla sina favoritrecept. ;)
Syrad grädde finns i två varianter – Syrad grädde 30%, den funkar både att koka och vispa och passar perfekt till helgens middagar och desserter, och Syrad grädde lätt 15% som är kokbar och enkelt förhöjer upplevelsen i vardagsgrytorna. Produkterna är gjorda på svensk grädde, och vi fick testa båda!


I detta recept använde jag grädden med 30% fetthalt. Det blev en jättegod rätt som kommer att göras fler gånger!

KYCKLINGPANNA MED KANTARELLER, LINGON OCH ROSTADE ROTFRUKTER
500 g kycklingfilé
200 g  kantareller
1/2 tsk salt, lite peppar
3 dl Arla syrad grädde 30%
1/2 dl vatten
1 msk kycklingfond
1 msk dijonsenap
1 msk timjan
lite dragon
Rotfrukter: 4 morötter
1 kålrot (ca 400 g?)
10 potatisar
ca. 300 g palsternacka
2 rödlökar
2 hackade vitlöksklyftor
1 tsk salt, peppar efter smak
1 msk timjan (el 1 dl färsk)
1 msk basilika
olja & smör
1 dl frysta lingon
Sätt ugnen på 200°. Skala rotfrukter, potatis och lök, skär dem i bitar och lägg i en ugnsform. Salta, peppra och ringla över smör och olja. Rosta mitt i ugnen ca 30-40 min tills de känns färdiga. Strö över örter.
 Skär kycklingfiléerna i bitar på längden. Salta, peppra och stek dem och svampen i matfett i en stekpanna. Tillsätt syrad grädde, vatten, senap, fond och örter. Låt koka på svag värme ca 5 min. Strö över lingon och servera med de rostade rotfrukterna.

Trevligt med middagsbesök!


Den lättare gräddvarianten använde maken i en enkel pastasås med färskost, bacon och korv, och även den blev jättegod!

Inspiration och recept på rätter med Syrad grädde kan ni hitta HÄR på Arlas hemsida, det var där jag hittade receptet jag grundade på. För att läsa om vad andra testpiloter tyckte kan ni kika på sociala medier under taggarna #Syradgräddebuzz #Syradgrädde #Arlaköket #Buzzador

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...