torsdag 10 september 2015

Kaka med rabarbersirap!

Här kommer receptet på kakan jag bakade med rabarbersirap. ;) (Receptet på Rabarbersirap har jag lagt ut här, klicka.)
Jag hittade recept på en kaka med Jordgubbs och rabarberkräm men istället för den krämen använde jag min sirap och så nån annan liten ändring. ;)
 
Kaka med rabarbersirap
16 rutor
250 g smör
2 1/2 dl socker
2 ägg
2 1/2 dl matyoghurt
7 1/2 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver (el. 1 tsk bakpulver och 1 tsk bikarbonat)
2 tsk vaniljsocker
en nypa salt
Smuldeg:
25 g smör
3/4 dl socker
1/2 dl vetemjöl
Fixa först rabarbersirapen om du inte gjort det, recept igen här.
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och socker pösigt, tillsätt äggen ett i taget. Rör ner yoghurten. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smet.
Smula ihop smuldegen till bra konsistens.
Bred ut hälften av kaksmeten i smord och bröad ugnsform, ca. 20x30 cm i diameter. Smeten är ganska fast.
Fördela rabarbersirapen jämnt över smeten. Klicka ut resterande kaksmeten över, och dra lite med gaffel för att blanda. Strö över smuldegen.
Grädda i 50 min nere i ugnen. När den blivit gyllenbrun är den klar, känn lite med sticka.
Låt svalna och skär i rutor, servera ev. med glass eller vaniljyoghurt (matyoghurt med några tsk. vaniljsocker utblandat i. ;))
 
Snart ledig helg, så underbart! Sov så gott!
 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...