tisdag 15 september 2015

Enkel Bärkaka!


Skördetid för mycket nu! =D Idag har vi satt krusbärsvin på jäsning, första gången, ska bli spännande att se hur det lyckas. ;) 
Jag har varit helt knas i kroppen (och knoppen) idag, la mig och vilade för en stund och vaknade 2,5 timme senare! Var inte meningen... Inte mått bra på hela dagen men ändå haft ganska fullt upp. 

När vi var uppe i stugan under sensommaren bakade jag bl.a. denna enkla Bärkaka, med blåbär, hallon och smultron. Men man kan använda i princip vilka bär man vill, som hjortron, krusbär, vinbär eller för all del rabarber. Detta recept är till långpanna men halverar du det som jag gjorde blir en form på 24 cm i diameter lagom. 

Enkel Bärkaka
4 ägg
4 dl strösocker
5 dl vetemjöl
5 dl rensade bär
100 g smör
1 dl ströbröd, eller bakplåtspapper

Sätt ugnen på 175 grader. 
Vispa ägg och socker ljust och pösigt, ca. 5-10 min. 
Sikta eller vänd ner vetemjölet. 
Häll hälften av kaksmeten i ett jämnt lager i smord och bröad långpanna (eller en med bakplåtspapper). Strö över bären. 
Hyvla över smöret med osthyvel och bred över resten av kaksmeten jämnt. 
Grädda mitt i ugnen ca 25 min till fin färg, känn med provsticka så den är färdiggräddad. 
Låt svalna något innan du skär i bitar. Garnera ev. med florsocker och servera med t.e.x grädde, glass eller vaniljyoghurt och färska bär. 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...