måndag 14 oktober 2013

Veckomatsedel v. 42, recept på Snabb fiskgratäng!

Ja, dagen kickstartade med möte i Sundsvall 8.30 (inte 8.40 som jag skrev igår), så det blev rätt tidig morgon då det ju tar en stund att ta sig dit också. Så nu är man ännu lite klokare! Vi skulle också haft viktigt möte fredag på Kirons födelsedag, men det blev inställt på både gott och ont.
Sedan blev det kvällsjobb, har 3 arbetspass totalt denna vecka då jag tagit ledigt 2, fredag och lördag (Kiron fyller ju år på fredag annars skulle jag jobbat kväll, och lördag delat). Imorgon är det tidigt pass igen, sen är jag ledig till på söndag 7-16.
 
Här kommer veckomatsedeln för v. 42. Den "snabba fiskgratängen" blev flyttad till denna vecka istället eftersom vi åt kräftor i helgen.
Tänkte ge er några recept direkt;  HÄR hittar ni recept på Currykorvgryta med äpple, den är den enda av recepten jag lagat förr.

SNABB FISKGRATÄNG
600 g fryst fisk (tex. torsk, koja etc) låt tina

1 påse soppa (pulver), tex räksoppa
1,5 dl matlagningsgrädde
1,5 dl mjölk
Skalade räkor
(Ev. potatis, ägg, smör och lite grädde och kryddor till Pommes Duchesse)
Värm grädde och mjölk, vispa i pulversoppa. Koka upp.
Skär tinad fisk i bitar. Lägg fisken i ugnsform. Gör ev. potatismos och spritsa runt. (Jag gör alltid Pommes Duchesse och lägger runt fisken, aldrig gjort just denna gratäng förr men till min vanliga!!!!) Häll gräddblandning med soppa över, ställ i ugn 200 grader 20 min, de sista 5 min strö över räkor. Servera med grönsaker. =)



Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...