måndag 20 september 2010

Förmiddagsbesök och recept på äppelkaka och tonfiskpastasallad!

Ja vad säger man om valet igår...gick ju som jag trodde till viss del plus lite till... Ack ack.
Imorgon ska jag på möte ang. privatiseringen av min nya arbetsplats, men jag vill ju helst stanna i kommunen som det känns nu iallafall.
Fått ännu en god natts sömn, tack för det!
Är lite besviken över att en del av Tradera-auktionerna inte gick högre, jag hade kanske lagt ihop dem i "för stora" paket. Jaja.
Vi fick besök idag på förmiddagen, av familjen Fahlén/Johansson (snart heter de alla Fahlén, ska gifta sig i februari). Jag hade bakat äppelkaka igår, haha var fikabrödet som lockade!! =) Pappa Daniel med yngste sonen.
Köksbordet fullt av leksaker...såsom alla andra ytor i huset, haha!
Lilla Albin-coolingen i mammas famn.

I eftermiddag ska vi åka och köpa min jacka, visar den såklart imorgon...Imorgon förmiddag ska vi på babyfik på öppna förskolan igen! =)

Tänkte dela med mig av två goda recept, det första på äppelkakan jag bjöd på och det andra på den goda Tonfiskpastasalladen vi åt förra helgen. =) Håll till godo, och ha en bra dag!

ÄPPELKAKA:
4 ägg
5 dl socker
200 g smält smör/margarin
2 dl mjölk
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
8 äpplen
4 msk socker
4 tsk kanel
ev. kanel i smet
Vispa ägg och socker pösigt, blanda i mjöl och avsvalnat smör. Häll på bakpaper i långpanna. Skala och skär äpplena i klyftor, vänd i kanel och socker. Fördela i smet. Grädda i 25-30 min i 200 grader ugn.

TONFISKPASTASALLAD:
400g fusillipasta
3 avokado (men jag bytte ut 2 st till paprika, hade det hemma)
2 burkar tonfisk
Russin (detta uteslöt jag)
1 dl oliver skurna i ringar
1 pkt fetaost i bitar
2 st vitlöksklyftor
2 dl grädde
8-10 st soltorkade tomater
2 st tomater
1 kruka basilika
Rivet citronskal från 1 citron
(Jag lade till lite små salladsblad, som ruccola, istället för all basilika)
Koka pastan al dente. Häll av i durkslag och låt svalna lite. Skär avokado och tärna tomater. Fräs vitlök, soltorkade tomater och citronskal i olivolja tillsammans med pastan. Tillsätt grädde och låt koka ihop. Tillsätt sen bitar av avrunnen tonfisk samt avokado, tomat, oliver och fetaost. Toppa med finskuren basilika och russin. Ät ett gott bröd till!

1 kommentar:

Tova sa...

Mm den äppelkakan låter ju galet god :)

Hihi ja jag hoppas att jag kommer få in lite av kinesiskan i skallen, även om man är mer än lovligt virrig ibland som du nämner (trötthet o amning osv...).
kanske inte den ultimata perioden att plugga, men man kan ju inte mer än försöka ;)
Kram!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...