fredag 16 december 2016

Gran klädd, helgrecept med kyckling, och en julfilm!

Hej! Äntligen fredag och ledig helg! =) 
När jag vaknade idag höll Mattias på röja upp och förbereda granen, och sen jag vaknat till och började med maten så klädde han och barnen granen och städade! Så nu är den uppe, haha tidigare varje år tror jag! Rosa, guld och vita kulor blev det i år. ;) Vår gamla slinga hade gått sönder så han fick köpa en ny med LED, lyser inte lika bra. Men i övrigt tycker vi om den! =) Och vi fortsätter med vår plastgran... 
Sprayat julgransfoten i guld istället för grön, syns inte här dock.  


En sån där extra efterlängtad ledig fredag! Sovit mindre än fem timmar dock så jag har inte kunnat koncentrera mig på plugget nåt. Men grejat lite med julklappar iallafall. 
Jag lagade kycklingfiléer i ugn med strips, testade lite nytt recept som jag som oftast ändrat lite på efter smak. 
Kycklingfilé i ugn med vitlök och grädde
600 g kycklingfiléer
3 msk smör till stekning
Grillkrydda
2 ljusa buljongtärningar, grönsaks eller höns 
3 vitlöksklyftor
3 dl grädde, gärna riktigt visp
1/2 dl mango chutney
salt och peppar
Sätt ugnen på 200°. Bryn filéerna i en stekpanna med smör så de får färg, smaksätt med grillkrydda, salt och peppar. Lägg de brynta filéerna i en ugnsform. Smula buljongtärningarna över kycklingen. Skala vitlöken och pressa den sedan över kycklingen. Blanda grädden med mango chutney och häll den över kycklingen, tillaga i ugnen ca 20 minuter tills köttet inte är rosa.
Vi serverade med sallad och strips. 

Nu ikväll har jag och Mattias sett en film vi sparade förra julen (den kom ut så sent och M vägrar julfilmer i Januari!), Krampus! (Icke att blanda ihop med vad jag hört sämre variant från 2013, Krampus: The Christmas Devil). Den var riktigt riktigt bra, mysig julfilm med den rätta fina julstämningen tycker vi. Gillar lite småläskigt och småroligt sådär, nästan a la Gremlins. ;) Rekommenderas!

Ja, helgen väntar! De sista julklapparna köper vi nog till veckan då mer pengar kommit, vi är i stort sett klara så det ordnar sig. I övrigt får vi se hur mycket julstök vi hinner med, jag måste plugga också och så ska vi umgås med familjen Horn imorgon kväll! 
Nattnatt! 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...