tisdag 2 juni 2015

Ett gott fiskrecept och veckomatsedel v. 23.

Hej! 
Ja så var den enda lediga dagen över. Haft fullt upp hela dagen, på fredag är det begravning för Irene och det är klart att man vill hjälpa till med vad man kan. Så det är mest det jag gjort idag. ;) 

Här kommer recept på vår dagens middag, från Linas Matkasse! Jättegott, godare än väntat! Barnen var dock lite avoga mot den.;) 

Ugnsbakad torskrygg med mild gräslökssås och ris
4 p ris
600 g torskrygg
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
Sås: 1/2 silverlök
1 vitlöksklyfta
1 msk smör
1/2 msk vetemjöl
2 dl mjölk
1 dl vatten
1 dl vispgrädde
1/2 grönsaksbuljongtärning
1 ask gräslök
1 msk smör 
salt
Garnering: 1/2 kruka persilja
Salladslök strimlad (viktigt tycker vi!)
Koka ris enligt fp. Sätt ugnen på 150 grader. Krydda torskryggen med salt och peppar, lägg i smord ugnsform. Tillaga mitt i ugnen 15-18 min till fisken är klar. 
Skiva silverlök och vitlöksklyfta. Fräs dem i smör i liten kastrull på låg värme 3-4 min. Pudra över vetemjöl. Häll ner mjölk, lite i taget, vatten, grädde och buljongtärning. Låt sjuda 3-4 min. Tillsätt gräslök och dra från värmen. 
Mixa såsen slät med stavmixer. Rör ner smör och smaka av med salt. 
Toppa torskryggen med blad från 1/2 kruka persilja och servera med mild gräslökssås, nykokt ris, salladslök och grönsaker. Vi kommer göra denna rätt fler gånger! 


Idag på förmiddagen var det riktigt varmt här, började dagen med frukost ute kl. 6.30! Härligt och efterlängtat, då känns det som riktig sommar. 
Dock mulnade det på till eftermiddagen tråkigt nog, och blåser gör det alltid. =( 
Började på en ny bok idag också, Diana Gabaldons serie "Outlander". Tjocka böcker så jag har läsning för ett tag framöver. ;) 

Barnen är inne i ett rit-stim just nu  så kylskåpet tapetseras med teckningar! De har ritat även denna eftermiddag!  
Tiril får förresten ofta ansiktsmålning på förskolan, är så kul att de gör sånt. =) 

 Hade tänkt skriva mer men som vanligt blir det alltid för sent. Hoppas jag hinner skriva imorgon, har mycket på agendan då också. Jag hann iallafall med ett träningspass på motionscykeln ikväll, första passet på nån vecka eftersom vi fick magsjuka. 

Här kommer vår matsedel för v. 23! Fyra av dessa rätter är från Linas Matkasse. Jag jobbar två kvällar. 
Godnatt! 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...