fredag 24 januari 2014

Min lediga fredag och 2 recept!

 
 Så har denna lediga dag gått! Var supertrött imorse när klockan ringde, och kallt var det ute också så lockade inte speciellt att gå ut! Men när jag lämnat en glad Kiron på skolan och kommit hem igen så fick jag krypa ner i sängen och sova en stund till, såå skönt och jag behövde verkligen ta igen förlorad sömn, hatar dessa veckor efter man jobbat natthelg och sömnen är helt uppfuckad av det ena och det andra, Antingen kan man inte somna på kvällen eller så ligger jag vaken på småtimmarna, och så har barnen ju varit sjuk på det och då blir det också mycket vakentid, varefter det är hopplöst att somna om i rimlig tid... Har sån hemsk magkatarr med illamående och ofta huvudvärk! =(
 
Annars idag har M varit och tagit bort stygnen på knät, jag och Tiril har bakat en kladdig citronkaka, vi har myst och jag har också hunnit sy litegrann. =)
Tíll middag testade jag ett recept ur Hemköps reklamblad, Jalapeñoburgare. Jättegott var det, skriver ner receptet här under!


JALAPEÑOBURGARE
500 g köttfärs
2 msk jalapeños (konserverade eller på brk), hackade
1/2 dl sweet chili-sås
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 msk matolja
Hamburgerdressing:
1 dl créme fraiche
1/2 dl majonnäs
1/2 dl chilisås
1/2 dl bostongurka
1/2 tsk dijonsenap
1 msk lök, riven
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
Tillbehör:
4 bröd
Tomat
Rödlök
Bacon knaperstekt
Cheddarost

1. Blanda färs med jalapeños, sweet chilisås, salt och peppar. Forma 4 burgare.
2. Stek dem i olja i en panna, ca 2 min per sida.
3. Rör ihop ingredienserna till dressingen, smaka av med salt och peppar. Servera burgarna med tillbehören. Jättegott!!!

Delar också receptet på kladdig citronkaka som vi hade till efterrätt, hittade det hos Kikki, den var jättegod och smakade mycket citron!
KLADDIG CITRONKAKA
3 ägg
4 dl socker
1 stor citron eller två små
3 dl mjöl
150 g smält smör
3 tsk vaniljsocker

Gör så här:
1. Blanda alla ingredienser i en skål med en slev eller liknande.
Använd INTE elvisp!

2. Riv av skalet av citronen (se till så de bara blir det gula, de vita är beskt) Pressa sedan ur ALL saft ur citronen och blanda skalet plus saften i smeten.

3. Häll smeten i en väl smord och bröad form.
Man kan använda kokos istället för ströbröd om man vill.

4. Grädda i 200º i ca 20 min, (jag körde dock 30 min då jag inte gillar jättekladdig kaka, den var dock fortfarande gott kladdig! ;)) kakan ska vara något kladdig! Servera med vaniljglass eller grädde.
 
Ikväll har vi sett först halva första "Hunger Games"-filmen, för att uppdatera minnet lite, och följde upp det med nya "Hunger Games-Catching Fire". Superspännande! Böckerna är fortfarande bättre men filmerna är nagelbitare!
Nu blir det sova, imorgon börjar jag 13, hoppas på liten sovmorgon. Söndag jobbar jag delat (7.30-12.30, 16-21).
Kommer nog inte hinna blogga nåt imorgon, men ha en fin lördag!

1 kommentar:

Queen of Kammebornia sa...

Så mycket gott! Hoppas din helg blir fin! Kram!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...