måndag 9 december 2013

Veckomatsedel v.50 och två recept!

Har jobbat klart för kvällen, nu ska jag strax lägga mig och läsa nån sida.
Imorgon väntar tidigt jobb och sen direkt efter det möte! Sen har jag ledigt 2 dagar igen. =)
Tiril var till tandläkaren idag, det såg bra ut men vi ska tillbaka på koll nästa vecka den 19:e också.
 
Här är vår veckomatsedel för v. 50!
Blir en del kvällsjobb även denna vecka som ni ser.
 Här är en av rätterna jag lagar denna vecka:

SKAVPANNA MED GRÖNPEPPARSMAK
2 pkt fryst renskav ('a 240 g)
1 msk smör
1 gul lök
1 msk grönpeppar
1 msk ljus fransk senap
2 1/2 dl matlagningsgrädde
200 g frysta gröna ärter
1/2 tsk salt
1. Ta fram renskavspaketen ur frysen och låt det ligga i rumstemperatur 5-10 min. Skiva sedan blocken tunt rakt över.
2. Smält matfettet i stekpanna. Lägg i köttet och bryn i omgångar.
3. Skala och hacka lök. Tillsätt den och låt fräsa tillsammans med köttet några min.
4. Blanda ner grönpeppar och senap. Tillsätt matlagningsgrädde och ärter och låt pannan småputtra 5-10 min. Smaka av med salt. Servera med pressad potatis och rårivna morötter.
(Recept från ICA).

Ett till litet recept på en gång förresten när jag ändå är igång, har inga direkta mått på detta men skriver på ett ungefär:

LAXFILÉ MED FÄRSKOST-SOLTORKAD TOMAT-OLIVRÖRA
4 laxfiléer, lägg i ugnsform och krydda med citronpeppar
Färskost, jag hade lite Philadelphia (ca 50 g) och lite Cantadou soltorkade tomater (ca 50 g).
1/2 dl fetaost i örtolja
1 dl hackade oliver
1/2 dl hackade soltorkade tomater
1,5 dl matyoghurt.
Rör ihop ostsorter och yoghurt, mosa fetaosten. Lägg i soltorkade tomater och oliver. Bred röran över laxfiléerna och tillaga i ugnen på 200 grader till laxen är klar, ca 20-25 min. Mums filibabba!

Nu ska jag krypa ner och läsa lite om vampyrer...Tack och god natt, sov så gott!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...