fredag 6 december 2013

Snöig fredag med sjuklingar och Recept på varm smörgåstårta!

Nu har det då kommit ordentligt med snö! Igår kväll när jag gick från jobbet var jag som en snögubbe innan jag kom hem, snöyra, och imorse var det nästan likadant, plus att det då hade snöat hela natten så jag fick pulsa i halvmeterhög snö stor del av vägen pga. det var oplogat och drivit så i blåsten. Var helt genomsvettig innan jag kom fram!
 
Idag var jag och skruttan på våra respektive platser, Kiron och pappa M var hemma med förkylning och knä-ont.

M fick ändå lov att ta ut snöslungan idag, tur vi har den då. Detta för att han måste ta sig från uppfarten för att handla lite nödvändigt.
 
Jag fick ett varmt välkomnande när jag kom hem, eller han kanske skällde lite på mig först för att han måste vänta ute i snöyran men sen var han så go så. ;)
Jag blev så galet trött när jag kommit hem och hämtat skruttan, M och Kiron kom hem strax efteråt från sin snabbhandling, så jag fick gå och lägga mig och vila en stund medan M städade litegrann.
Kiron fick klippa sig idag och han gillar fortfarande att dammsuga! =D
 
Jag klev upp och lagade mat, poppade julmusik och fick lite stämning!
Dagens middag blev Varm smörgåstårta med kyckling. Var gott, prova, följde receptet nästan helt! ;)
 
 
VARM SMÖRGÅSTÅRTA MED KYCKLING
ca 4 p:
 
3 skivor hönökaka
1 pkt bacon, strimlat
½ grillad kyckling, tärnat
½ röd lök, tärnad
10 cm purjolök (skippade purjon och tog lite mer paprika och rödlök istället)
½ gul paprika, tärnad
1 msk curry
salt och peppar
100 g philadelphiaost
2 dl creme fraiche
2 msk mango chutney
1 tomat, skivad
ca 1 dl riven ost
Sätt ugnen på 225°.
Fräs baconet. Tillsätt kyckling, lök, purjolök, paprika och curry och låt fräsa några minuter. Tillsätt philadelphiaost och creme fraiche och låt det smälta in. Rör i mango chutney och smaka av med salt och peppar.
Lägg en hönökaka på en plåt med bakplåtspapper. Lägg hälften av fyllningen ovanpå och lägg på nästa skiva, lägg på nästa lager med fyllning och på med sista skivan hönökaka. Toppa med tomat och riven ost.
Gratinera i mitten av ugnen ca 10 minuter eller tills osten fått fin färg.
 .
 
Tror faktiskt Kiron blivit ännu lite värre i förkylningen som det låter, tyvärr. Hoppas att jag har fel.
Sen barnen somnat har jag och M sett komedi, "Your Highness", med bla. Natalie Portman! Den var sevärd!


God natt, hoppas man hinner få lite planerat gjort i helgen!

1 kommentar:

Cattis sa...

Åh vad gott m varm smörgåstårta, flera år sen jag gjorde det sist! Mums.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...