onsdag 27 maj 2020

Brunsås, gräddsås, fuskhollandaise, örtsås och svampsås!

Hej! Här kommer ett sånt där "spara-allt-på-samma-plats"inlägg igen. Samlar favoritsåser i samma inlägg,tre av dem har jag lagt ut tidigare.  

Kiron gillar brunsås bättre än gräddsås och det ska vara efter detta recept,  inte komplicerat alls!  

Brun grundsås

2 msk flytande matfett

2,5 msk vetemjöl

4 dl vatten

2 msk kalvfond

Lite soja efter smak

Salt och vitpeppar efter smak

Smält matfett på svag värme.  Vispa ner mjöl och låt skumma ihop utan att det tar färg. Ta av från värmen och låt svalna litegrann.  Vispa ner vatten och fond. Låt koka upp och sjud 3-5 min. Ha ev. i en liiiten skvätt grädde för fylligare smak.   Tillsätt soja och smaka av med salt och peppar.  


Gräddsåsen brukar jag bara göra så att jag låter grädde koka upp, smular ner buljongtärning eller har i fond och ev köttsky. Reder av med maizena blandat med vatten. Soja efter smak, salt och peppar. Mattias gav också en ny favorit att blanda i lite röd curry, mycket gott!  Annars använder jag också gräddsås-basen med olika smaksättningar till sås etc, prova dig fram med olika peppar och så vidare, till exempel var det gott med rosepeppar och lite sambal oelek. 
Passar på att igen lägga in mina två varma favoritsåser till fisk,  första till lax och andra till regnbåge och liknande.  Såå gott! 


Fusk-hollandaisesås 4 p

1 msk maizenamjöl (el redning som du rör ihop med vatten innan du häller det i uppkokta buljongen)

1 1/4 dl vatten

1 höns el. grönsaksbuljongtärning.

4 msk lättmargarin (Milda Culinesse tar jag istället)

2 msk majonnäs (lätt eller vanlig)

1 msk pressad citronsaft

salt, peppar

Vispa ner mjölet i det kalla vattnet i en kastrull, koka upp på svag värme och tillsätt smulad buljongtärning. Ta kastrullen av värmen och rör ner matfettet. Rör tills det smält. Rör ner majonnäsen och smaksätt med citronsaft, salt och peppar. Blanda väl och låt bli varmt. 


Örtsås

1 msk smör

2 msk vetemjöl

3 dl vatten

1 grönsaksbuljongtärning

1 dl matlagningsgrädde

2-3 msk vispgrädde

1,5 msk dill 

0,5 msk persilja

1 msk pressad citronsalt, peppar

Smält fettet på medelvärme i en kastrull. Rör ner mjölet och dra kastrullen från värmen, mjölblandningen får inte bli för het, för att få en klimpfri sås.Rör ner vatten och matlagningsgrädde, ställ tillbaka kastrullen på plattan och rör tills såsen kokat upp, smula ner buljongtärningen. Koka 3-5 min, tillsätt örter. Tillsätt vispgrädde för rundare smak och smaka av med citron, salt och peppar. Servera med nystekt fisk, kokt potatis och grönsaker! =) 
Och en sista favorit,  den svampsås jag oftast kör med,  till exempel ovanpå fiskgratäng. Mums! 


ENKEL SVAMPSÅS

200 g svamp, färsk, frusen eller på burk

3 dl mjölk och ev. svampspad

1 dl grädde

1 msk smör

2 msk vetemjöl

Soja

salt, peppar

ev. portvin

Tina svampen nästan helt om den är frusen. Rensa färsk svamp. Häll av och spara spadet från burksvamp. Stek svampen i smör tills vätskan kokat in, gärna minst 10-15 min. Ta kastrullen från värmen och strö över vetemjölet, rör om.Häll ner all vätskan på en gång om den är kall, (lite i taget om den är varm. ). Rör om och låt sjuda runt 10-15 min igen. Smaka av med salt, peppar och soja ( och ev. portvin).

x

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...