tisdag 12 maj 2020

Skolans dillsås godaste kalla fisksåsen!

Den här såsen har blivit standard här hemma och barnen ääälskar den precis som jag så jag måste ju spara den här såklart. ;) 
Sån där sås som är så god så man kan äta med sked, haha! Till panerad spätta eller fiskpinnar, mums! 
Originalreceptet används gräddfil men eftersom jag gör mjölkfri ibland och oftare har naturell yoghurt hemma har jag använt lite hur som, 4 dl creme fraiche eller yoghurt har funkat fint det med. Smaka dig fram med majonnäsen säger jag. ;) 

Kall dillsås/skolans kalla dillsås
3 dl gräddfil
1 dl fil /créme fraiche/naturell yoghurt
1/2 dl majonnäs
1 dl bostongurka
1 kruka färsk finhackad dill eller 1 fp (35g) fryst dill
1 msk citronsaft
1 tsk salt
1 tsk strösocker
1 nypa svartpeppar
Blanda alla ingredienser och ställ kallt en stund innan servering. 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...