onsdag 22 april 2020

Gluten och mjölkfria kakor och en liten uppdatering.

Hej på er!! Jag hoppas att ni har fått lika fint vårväder som vi här, jag har suttit ute på balkongen och pluggat några dagar och till och med fått bikinilinjer. Vi har haft den sista kursen, Medicinsk engelska, med hemmastudier såhär i Coronatider och det har faktiskt fungerat riktigt bra. Precis haft den allra sista lektionen, herregud vad fort detta gått. Nu har vi tenta imorgon och fredag och sedan är det examensarbetet kvar. 
Min sista LIA gjorde jag på röntgen i Härnösand. Riktigt mysigt. 
I sommar blir det Södra Sundet, en hälsocentral här i Härnösand. Jag blev erbjuden fast jobb i Kramfors på hälsocentral men efter mycket funderande tackade jag nej. Om jag får ångra detta återstår att se...


I söndags fyllde jag år!! Det är mest därför jag skriver nu, har hänt så mycket i livet så vi får se om jag skriver om det en annan gång, haha nu måste jag plugga! Jag ville dock spara recepten på några av kakorna jag bakade. 

Glutenfria havrerutor med choklad (även mjölkfria)
250 g smör/ mjölkfritt margarin
2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1/2 dl ljus sirap
8 dl havregryn (ren havre glutenfri)
2 msk potatismjöl eller glutenfri mjölmix
Ugn 175° C
200 g mörk eller ljus choklad (eller annan topping, jag använde VEGAN mjölkfri ljus choklad)
Smält matfettet i en stor kastrull, blanda ner alla ingredienser utom chokladen. 
Platta ut smeten i en ugnsform/liten långpanna ca. 25 x 30 cm, klädd med bakplåtspapper. 
Grädda mitt i ugnen på 175° i 15-20 minuter. Låt kakan svalna något. 
Smält choklad över vattenbad och bred ut den på havrebotten. Låt stelna och skär sedan i rutor. 

Tjejerna bakade också jättegoda chokladbollar!

Ett annat recept som testades var dessa enkla gluten och mjölkfria småkakor med choklad. Som mördeg nästan.
Enkla glutenfria chokladkakor ca 15 st
100 g rumsvarmt margarin
1/2 dl florsocker
1 msk kakao
1 dl potatismjöl
1 1/4 dl glutenfri mjölmix
Rör ihop margarin och florsocker. Rör ner kakao, potatismjöl och mjölmix. Arbeta ihop till en deg. 
Dela i ca 15 delar och rulla till bollar. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper och tryck till dem så de blir ca 0,5-1 cm tjocka. 
Grädda mitt i ugnen i 175° i 10 minuter. Låt svalna. 

Jag gjorde också en till variant på havrerutor, där botten låg inne i ugnen lite längre av misstag så den blev inte sådär seg utan mer knäckig. God ändå men hårdare, dessa toppade jag med vanlig vit och lite ljus choklad, och mandel. ;) 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...