onsdag 15 juni 2011

Tallinn-kryssning dag 1 & 2

Vi kom hem från Tallinn på måndagkväll...Glada att träffa gotrollen, som mina föräldrar skjutsade hit! Tror de var glada att vara hemma oxå, även fast Kiron sagt att han inte ville åka hem...

Hur ska man beskriva vistelsen i Tallinn...kommer massor med superlativ i huvudet...Fantastiskt, otroligt, underbart...!! Vi har haft superbra väder alla dagarna, medelhavsvärme rentav, nästan för varmt då jag inte packat så mycket svala kläder... Men jag ska inte klaga, vi promenerade i vackra små gränder och satt i skuggan på uteserveringar eller inne på häftiga restauranger. Tallinn har otroligt roliga restauranger, vilken tid de måste lagt ner på interiörerna! Och god mat, generösa portioner! Öl 1/2 liter betalade vi mellan ca. 18 kr-55 kr för. (Så väldigt varierande som ni ser).

Blev knappt nån shopping då vi spenderade så mycket tid på annat, och priserna inte var direkt lägre än i Sverige. Hittade ett ställe med billiga barnkläder, köpte badbyxor till Kiron för runt 35 kr. De fick några leksaker ifrån Tallinn som oxå var snäppet billigare än hemma. Så köpte jag också runt 2 m tyg, ca. 90-105 kr/m, vilket är lite billigare än de flesta motsvarande tyger här hemma.

Vi köpte också några Estländska miniflaskor med sprit o likör för att testa, rätt billigt. Men det var inte för att köpa sprit vi for, som så många andra. ;o)

Dag 1 Torsdag:

Spenderades mest på bussen, vi kom fram till terminalen kring 16. Varmt ute!! Kikade in hytten snabbt, A Premium med havsutsikt och dubbelsäng (skön!)... Sen placerade vi oss ute på soldäck med varsin svalkande öl tills båten gått. Tog bild på en creepy ö vi åkte förbi i skärgården...Helt döda träd fulla med skarv (informerade pappa mig om att de hette=)).Vi åt buffé på båten den resan, ganska gott men man orkar ju inte äta allt! =)

Satt i puben och lyssnade på trubaduren och lite karaoke, såg en stund på showen. La oss rätt tidigt då jag var ordentligt trött efter dålig sömn några dagar...
Dag 2 Fredag:

Vi kom fram till Tallinn efter kort taxitripp (vi bodde 5 km utanför stadskärnan).
Hotellet var väl sådär, typiska hotellrum men ändå inte sådär charterhotellrum-standard, lite bättre. Korridorerna var rätt sjabbiga, men delar av hotellet var fräshare än andra. Vårt rum hade havsutsikt. =)

Jag fick lov att vila för att alls orka med mer, medan M utforskade hotellet (fanns affärer, bar, restaurang m.m.). Sen tog vi oss in till stan med buss, vilket blev gratis, hehe! Här hotellet från "väg"sidan.

Vi hoppade av bussen i utkanten av stan, ville utforska lite själva och lära oss "hitta ut". Verkligen en blandning av nya och gamla byggnader i denna stad, min bror sa att den vuxit enormt sen hans första besök. Och många splitternya bilar...
Ganska snart kom man till "Old Town" stadsdelen där de flesta turister hamnar...=) Förståeligt, görmysigt! Massor av små små gränder, medeltidsinspirerade butiker och restauranger, kullerstenar, kyrkor, spiror och torn, gamla murar m.m.
I knallvärmen blir man ju snabbt törstig, och hungrig, så vi lokaliserade den mysiga medeltida restaurangen "Peppersack" och tog till att börja med varsin STOR kall öl!
Vi satt uppe på balkongen och hade utsikt över restaurangens första rum (fanns flera stycken). De hade tom. medeltids"anpassat" toaletterna, haha! Alla restauranger vi var på hade verkligen gått "all in" på musik, dekorering och tema osv. utom möjligen hotellrestaurangen där vi åt frukost.
Peppersack från utsidan.
Snett mitt emot Peppersack låg Olde Hansa, som om möjligt ännu mer satsade på detta medeltidstema. De hade butik, café, pub, restaurang m.m liggande vägg i vägg. Fördelen Peppersack hade var att de där varje kväll visade svärdsslagsmål...Men det var så fullt där då så vi såg aldrig det.
Mer Olde Hansa...
I Gamla Stan kan man mest strosa omkring så stöter man på nåt nytt vackert, vi har gått MYCKET dessa dagar... Här en lyckträff. Uppför denna fina gränd...
...Så kom man bla. till denna vackra mur där det fanns ett café, "Dannebrog". En klättring uppför stupbranta höga trappsteg, och 2 euro senare, så kommer man upp i den smala gången ni kan se räckena till allra högst upp på bilden.
Bakom denna mur, alltså bakom gluggarna nästan högst upp på muren, ligger Dannebrog café.
Utsikt från cafét. Trots min höjdrädsla var det inga problem, ganska brett där uppe trots allt.
Blev nån öl (det var där den var dyrast, 55 kr), och Irish Coffé (runt 75 kr tror jag), och NJUT! Där satt vi länge. =)

Utsikt över stan från mur-caféet. Ni kan förstå att man trivdes?
Gången där vi satt. Cafét låg i en av murtornen.
Mer strosande...varm kväll och många saker att titta på överallt!
Rådhuset på Gamla Stans stora torg. Notera draken under taket, haha!
Hamnade en stund på Olde Hansas uteservering vid puben...
Blev en kanel-öl, gott!
Som sagt tidigare, personalen var alla medeltidsklädda..
En vacker gränd. Här och där satt dock skyltar som varnade för väskryckare...gick bra för oss, men pratade med några norrmän som som tur var hindrat ficktjuvar från att sno mannens plånbok!
Ännu en pub, Hopner, nära Peppersack och Olde Hansa... =)
Den här första kvällen i Tallinn for vi hem redan kl. 23 då vi inte visste hur länge bussarna gick.

Satt på balkongen ett tag och njöt av solnedgången istället, riktigt mysigt.