tisdag 14 mars 2017

Köttfärssoppa recept x 2 och veckomatsedel.

Hej hej! Dagarna går så fort, jag pluggar och rensar och så det vanliga vardagssysslorna där emellan... Tisdag igen! 
Förra veckan blev det ju ingen veckomatsedel, jag hade inte riktigt orken att fixa när jag var sjuk men vi tänkte ändå ut lite i förväg. Mest snabba rätter, halvfabrikat och så blev vi ju bjudna på mat, men till helgen blev det Fisk i ugn med grädde och bacon (recept kommer snart!), och Helstekt fläskfilé med parmesan & limesås. Gott båda delarna! 

Här är denna veckas matsedel: 
MÅN: Korv med bröd (H jobbar kväll)
TIS: Köttfärssoppa med potatis och vita bönor i tomatsås (recept nedan)
ONS: Kyckling med röd currysås och ris
TORS: Hel regnbåge i ugn med örtsås (Tiril önskat)
FRE: Pölsa & potatis (H jobbar kväll)
LÖR: Tacos
SÖN: Hamburgare med bröd (H jobbar kväll)

Det blev en frys-och skåptömmarvecka denna vecka, rätter mest baserat på vad vi redan har hemma, iallafall grund-råvarorna. Fanns ju faktiskt rätt mycket, bra såhär veckan innan barnbidrag.  Hela vår familj älskar soppor, så när jag ville göra nåt med köttfärs och bönor och vi inte var lika sugna på Chili con carne, så blev det hitte-på-soppa! Jag gör ju rätt ofta köttfärssoppa men första gången med vita bönor i tomatsås. ;) Och Mattias fixade vitlöksbröd på franskbröd till, mums vad gott, man vill bara fortsätta äta.. Räckte till matlåda också.

 KÖTTFÄRSSOPPA MED POTATIS OCH VITA BÖNOR I TOMATSÅS 4-6 p
4-500 g köttfärs
1 gul lök
4 potatisar 
3 morötter
smör/matfett till stekning
1 paprika 
2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
Paprikapulver
Chilipulver
Gurkmeja
1 liter vatten
2 buljongtärningar, jag tog en grönsaks och en ox, eller motsvarande mängd fond
1 brk vita bönor i tomatsås
salt, peppar
1/2 dl persilja
ev. 1-2 msk chilisås
Bryn köttfärsen, ta upp ur grytan. Skala och dela potatis och morötter i mindre bitar, hacka löken. Stek på lök och rotsaker en stund tillsammans med krossad vitlök. Krydda med paprikapulver, chilipulver och gurkmeja efter smak, tillsätt tomatpuré. Häll på vatten och koka upp, smula ner buljongtärningarna. Låt koka ca 10 min. Tillsätt sedan köttfärsen tillsammans med paprikan, låt puttra 5-10 min till, känn så morötterna har lite stuns kvar. Rör ner bönorna och låt bli varmt, tillsätt persiljan och smaka av med salt och peppar. Tillsätt ev. chilisås om du vill. Servera med en klick matyoghurt och vitlöksbröd. 



Och här är en köttfärssoppa jag gjorde för ca. 2 veckor sedan, efter ett recept jag lagt ut för flera år sen men då utan bild. Här kommer den uppdaterade varianten. ;) Också mycket gott! 
KÖTTFÄRS-OCH RISSOPPA MED TACOSMAK
1 purjolök
1-2 morötter
1 msk margarin eller smör
300 g köttfärs
1 1/2 dl ris (helst vildris eller fullkorn, men tror allt funkar utom jasminris)
1 liter köttbuljong (tärning eller fond+vatten)
1 påse (ca 40g) tacokryddmix
1 dl chilisås
1 dl majskorn
Till servering: 2 dl gräddfil, ev. tacochips, vitlöksbröd, vad du gillar. ;) 
Skölj, ansa och strimla purjolöken. Skala och dela morötterna i små bitar. Fräs purjo och morötter i matfettet i gryta. Tillsätt färs och bryn den tills den får fin färg och är smulig. Blanda i riset och häll över köttbuljong. Tillsätt tacomix och chilisås. Låt koka ca. 20 min. Blanda i majsen och servera soppan med gräddfil att klicka i. Jag serverade även med ugnsvarmt bröd. GOTT!!

Ja som sagt dagarna går undan, idag har det spöregnat här på eftermiddagen. Men imorse när jag lämnat barnen sken solen och jag tog en extra promenad innan hemgång, ljuvligt! Synd att det var så rackarns blankhalt, jag fick upp lite puls ändå men halkan tvingade mig att gå betydligt långsammare än jag ville. 
Jag och M har sett mysrysare ikväll igen, 80-tals rysarkomedi "Night of the Creeps" och tränat. En sån där skön vardagskväll. 
Godnatt! 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...