torsdag 12 januari 2017

2 desserter: Chokladkolapaj med lingon, och glöggsås o pepparkakssmul till glass!

I förrgår kom mamma och pappa hit på besök! Jag var lite mammasjuk och det var härligt att få träffa henne utanför sjukhusmiljö äntligen. 
Jag hade dagen före tursamt nog (visste inte då att de skulle komma men kanske hade en föraning omedvetet ;)) bakat en Chokladkolapaj med lingon, som skulle stå och stelna över natten. "Pefekt!" som Tiril sa när hon var yngre. ;)  Den var väldigt chokladig, mäktig så det räcker med liten bit, men mycket god!  
Jag har fryst in resterna efter att Mattias och Tiril fått ett par bitar med, tror det ska gå bra. Receptet har jag hittat i kokboken "Höstmat från Arla Köket". Ska testa med hälften mjölkchoklad och hälften mörk nästa gång så kanske Kiron vill ha också. ;) Denna dessert passar perfekt att göra dagen före eftersom den tar tid på sig att stelna. 

Chokladkolapaj med lingon
Pajdeg:
100 g smör
1/2 dl strösocker
2 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl
Fyllning: 
1 1/2 dl vispgrädde
50 g smör
1 1/2 dl ljus sirap
200 g choklad (ca 40% rekommenderas i receptet)
1 1/2 dl lingon
Tillbehör: Vispgrädde
Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i kastrull. Tillsätt socker, havregryn och mjöl och rör ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter (du får trycka ut väl så det räcker till liten liten kant ;)) Förgrädda i mitten av ugnen 8-10 minuter till fin färg. 
Koka upp grädde, smör och sirap. Koka på svag värme ca 10 minuter. Ta kastrullen av värmen och bryt ner chokladen i bitar. Ställ tillbaka kastrullen på eftervärme och rör tills chokladen smält och smeten är riktigt slät och blank. 
Häll chokladsmeten i pajskalet och strö över lingon (mina var ännu lite frysta). Ställ i kylen och låt stelna minst 5 timmar eller över natten. Servera med lättvispad grädde. 


En annan godsak vi åt häromdagen och som jag gjort för något år sen också, var vanlig vaniljglass med pepparkakssmulor och glöggsås! Bra sätt att ta reda på lite "rester" efter jul. 

Pepparkakssmulorna gör jag bara genom att mortla pepparkakor. Glöggsåsen är lika enkel: 

Glöggsås till glass
3 dl glögg
3 msk ljus redning
Beroende på redning, läs på förpackningen om det ska tillsättas i varm eller kall vätska. Jag kokade upp glöggen och tillsatte maizena direkt i uppkoket. Sjud sen någon minut så det tjocknar. Servera ljummen. Jättegott! 


Nu är jag hemma på timmar, har delat idag igen. Längtar till den lediga helgen, vi ska bara vara osociala och har inget speciellt inbokat, känns huur skönt som helst (älskar er mina vänner men inte i helgen ;))! 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...