fredag 17 oktober 2014

Recept på Plopprutor och Vinbärsmuffins med smultäcke, och tjuvstart på 7-årsfirandet!

Hej! 
Idag har det varit fullt upp hela dagen! Man är rätt nöjd att krypa till kojs!!

Igår bakade jag (och barnen) tre sorters mjuka kakor. 
Först bakade jag själv Plopprutor...:
 Plopprutor
225 g smör
5 ägg
3 dl strösocker
5 dl vetemjöl
1 1/2 dl kakao
100 g Plopp (jag skulle gärna tagit lite mer nästa gång ;))
Sätt ugnen på 200 grader. Smält smör i kastrull. Vispa ägg och socker pösigt. Sikta i mjöl och kakao. Vänd ner smöret. 
Häll upp smet i ugnsform klädd i bakplåtspapper, 20x30 cm. 
Grovhacka Plopp och strö över. Grädda 20 min. Kallna och skär i rutor. 


Och sen bakade jag och Tiril Vinbärsmuffins med Smultäcke!

Vinbärsmuffins med smultäcke 12 st:
2 ägg
2 dl socker
3 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 dl naturell yoghurt eller fil
1/2 dl kokosflingor
1 1/2 dl vinbär
Smuldeg: 
25 g smör
1 msk strösocker
1 dl vetemjöl
1 msk kokos
1. Sätt ugnen på 225 grader. 
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver och rör sen ner det i smeten tillsammans med yoghurt. 
2. Blanda i kokos och vinbär. Fördela i muffinsformar (jag använde dem i muffinsplåt). 
3. Smuldeg: Blanda smör, socker, mjöl och kokos till smulig deg. Strö över muffinsen. Grädda mitt i ugnen 18 min. 


Jag och Kiron bakade vinbärskaka men den har jag gett recept på tidigare, här. 


Besökarna var farfar och Carina. =) 
Kiron fick allt möjligt; ett flertal tröjor, pyjamas, bok och flera Legolådor. =) 

Idag har det som sagt varit fullt upp, bla. så har Kiron varit på två vårdbesök. Ena var hos ögonmottagningen. Vi ska som väntat fortsätta med ögonlappen lite till, men det var upp till oss. 

Eftersom Kiron fyller år imorgon så fick han välja mat till dess. Han ville ha kräftor! Jag har inte riktigt tid imorgon då jag ska jobba natten så vi tog det idag istället, lika uppskattat! 

När barnen somnat slog vi in Kirons paket. 
 Kan ni fatta att imorgon blir han sju år! Min lilla plutt! Sista natten som 6-åring! Och vi har varit föräldrar i sju år, lika galet det! Den här natten för sju år sen fick man inte så mycket sömn, var så nervöst inför det planerade kejsarsnittet dagen efter! Och 09.06 på morgonen kom så vår fina kille.  Mattias var den som fick hålla först. De sprang iväg med Kiron direkt och Mattias fick följa med och klippa navelsträngen m.m och sen låg vår son där i Mattias famn, invirad i ett täcke och blinkade mot lysrörljusen i operationssalen, och händerna hade han nästan för ögonen också. Och tårarna på mig bara rann, ner i öronen eftersom jag låg på rygg (med armarna rätt låsta.) ;) Så mycket kärlek!! 

Ikväll har vi återigen sett rysare, nedräkning till Halloween vet ni ;) Eller rysare och rysare, egentligen var väl detta ett ganska sorgligt drama med äckliga scener, men rätt sevärd ändå! 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...