onsdag 10 april 2019

Festlig gryta med fläskkött, svamp och bacon

Den här grytan gjorde jag med färdiga grytbitar,  gott var det och supergod sås, men jag kan tänka mig att denna blir ännu godare med fläskfilé!
Vet inte om jag skrivit det tidigare eller så men när jag kör efter recept kör jag ju alltid måtten på ett ungefär så som jag tycker ni också borde göra, efter smak med kryddor och allt och byta ut lite som ni vill. ;) 
Grund i att lära sig laga god mat tycker jag är att laga efter recept i början så du får en stor bredd på vad som funkar och inte kör med samma ingredienser till allt osv. Sen är det bara att experimentera på! 

Festlig gryta med fläskkött, svamp och bacon
400-500 g benfritt fläskkött ex. fläskfilé, grytbitar, karré
200 g färska eller frysta champinjoner eller annan svamp
1 gul lök
1 tärning grönsaksbuljong eller annan buljong
1/2 tsk salt
1 krm peppar svart eller vit
1-2 msk tomatpuré
3 dl grädde
120 g  bacon el. rökt skinka
Till servering: ris
Koka ev. ris. Skiva fläskfilén ca 1,5 cm tjockt eller skär annat kött i mindre bitar. Hetta upp en stekpanna med smör och stek köttet i omgångar på medelhög värme. Behöver inte bli genomstekt än. Salta och peppra medan du steker. Lägg över i gryta. 
Skiva svampen och hacka löken. Stek dem tillsammans tills löken blivit blank och svampen krympt. Lägg det på köttet i grytan. Smula ner buljongtärning och tillsätt salt och peppar. Tillsätt tomatpuré, paprikapulver och grädde. Klipp ner bacon eller skinka i strimlor. 
Låt koka upp och koka under lock på svag värme, fläskfilé ca 10 min, annat kött gärna 15-20 min. Rör om och smaka av med salt och peppar. Servera med ris och grönsaker. 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...