tisdag 18 april 2017

Italienska köttbullar i tomatsås/Polpette al Pomodoro och veckomatsedel!

Hej! 
Tisdag och här kommer veckans matsedel! 
 =) 
MÅN: Köttbullar och makaroner (mammas!!)
TIS: Äta ute på vift
ONS: Egen kebab och strips, jag väljer på min födelsedag ;) 
TORS: Kött & grönsakssoppa, grovt bröd
FRE: Grillad kyckling, potatisgratäng 
Här kommer ett recept på en rätt som det var ett bra tag sen vi åt nu men som jag gärna gör igen. Italienska köttbullar i tomatsås, från Linas! 

Polpette al Pomodoro-Italienska köttbullar i tomatsås
Köttbullarna: 
500 g nötfärs
75 g parmesanost
1/2 dl mjölk
1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar
Tomatsås: 
1 rödlök
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
1 brk färdig pizzasås el. tomatsås
1 tärning grönsaksbuljong
1 msk torkad basilika
1 tsk socker
1 krm svartpeppar
Riv parmesanosten grovt. Blanda den med mjölk, färs, salt och peppar i en bunke. 
Riv rödlöken grovt, pressa vitlöksklyftan och stek båda löksorterna i olja i gryta. Häll över pizza/tomatsås och smula ner buljongtärning. Tillsätt basilika, socker och peppar, låt sen sjuda med lock på låg värme ca 4-5 min. Rulla stora köttbullar av färsen, ca. 16 st. Lägg ner dem i tomatsåsen och låt puttra under lock 8-10 min tills köttbullarna är genomstekta. Servera tillsammans med kokt pasta och grönsaker t.ex. broccoli som du låter koka med pastan de sista minuterna. 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...