tisdag 19 december 2017

Granen står grön och grann och annat julfixande.

Hej vad det går! Nu är jag inne på mitt sista arbetspass för i år, jobbnatt. Jag skulle ha jobbat natt hela kommande helg inkl. julafton men jag har tagit ut föräldraledigt då och i mellandagarna två nätter. Man får passa på, sista julen nu som vi kan ta ut på Tiril. ;)
Så jag är sen ledig hela jul och nyår, eller jobbar kväll på nyårsdagen och mjukstartar med tredagars ledigvecka. 20/12-1/1, 12 dagar. Sköööönt, jag längtar så extremt mycket!! Barnen får hela jullovet ledigt då det går att tima in sista veckan med mina kvällspass. Och Mattias är ledig från fredag 22/12 till den 2a Januari. Så blir massa tid tillsammans! Underbart!
 
 
I söndags 3:e advent när M hämtat barnen hos farmor (haft barnvakt en natt) så höll jag på pynta för fullt. M och barnen plockade fram granen och klädde den och vräkte fram massa mer julpynt (som jag fått plocka bort en del av sen, haha! Tomtar överallt!! Får panik!!) Så nu har vi jul all in hemma!



Igår blev det lite mer julkänsla, med risgrynsgröt och skinkmacka (köpt färdigskivad skinka, jag har inte gjort vår årliga egenkokta än!!).

Sen stökade jag också på i köket några timmar med julgodis och öste på med julmusik, jag gjorde Trillingnötter, Kolaflax med hasselnöt, och misslyckad men god Hasselnötsfudge! Ska ta med godis på julafton och så har vi gäster juldagen och annandagen, därför jag gör flertal sorter. Tänker då inte äta upp allt själv!! ;P

 
Idag har jag ju sovit efter jobbnatt, men hunnit med att slå in de första julklapparna. Trivsamt att sitta och slå in i lugn och ro och spela julmusik!
 
Jag är ganska stressad inför jul, eftersom vi har haft ont om pengar är vi inte färdig med julklapparna än så det blir att springa lite i affärer på fredag (skönt att vi alla är lediga då!!) men jag vet de flesta av dem vad jag ska köpa, är några svåra kvar dock. Övrig stress och mående spär på stressen en del men jag försöker att tänka positivt och längtar verkligen efter ledigt! Vet att ingen kräver att jag ska stressa så men jag har ju dessa kraven på mig själv också, nåt jag försöker arbeta med.
 
I matväg ska jag imorgon lägga in massa sill (mitt årliga bidrag till julbordet) så den hinner gotta till sig, sen blir det också ugnskoka och griljera skinkan nån av de närmaste dagarna. Och så ska vi fixa knäck. Resterande köper vi nog färdigt. Vi ska vara hos min bror på julafton med min släkt, men har gäster (Mattias sida av släkten) juldagen och annandagen men kör ändå på mest färdigt, oooorkar bara inte stressa med det!
 
Jag har också nedräkning nu till den 21a December, årets mörkaste dag, men sen vänder det igen och blir ljusare! Känner verkligen av mörkret i år!!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...